Ako som sa zbavila akné?


Nikdy som síce netrpela na také to klasické silné akné, ale od puberty som zvádzala boj s vyrážkami. Čo som všetko vyskúšala a čo mi nakoniec pomohlo sa dočítate ďalej :)
Akné alebo tvorba pupáčikov, vyrážok je veľmi ťažko odstraniteľná, pretože môže mať niekoľko príčin. Preto sa pri liečbe treba vybaviť vysokou dávkou trpezlivosti.

1. HYGIENA
U mnohých žien či skôr dievčat býva problém vyrážok znečistená pleť = čiže zanedbaná hygiena. Mnohé si umývajú pleť iba vodou, čo však neodstraňuje nadbitočný maz či iné nečistoty. Funguje tu dobre predstava, že Vaša pleť je ako panvica s olejom - ak sa nepoužije jar, vodou sa ten olej nezmyje. Preto je dobré pozrieť sa po nejakom čistení na pleť a umývať ráno aj večer, najlepšia voľba je ísť po takom, čo je orientované na citlivú pleť. Tie na mastnú môžu byť až moc vysušujúce a to pri mastnej pleti spôsobuje extrémnejšiu tvorbu mazu. Na túto tému odporúčam video od českej kozmetičky Katty, ktorá krásne opisuje celý proces starostlivosti o pleť. 

Hygienou je najľahšie začať pri pátraní po príčine vzniku vyrážok, no treba mať trpezlivosť a nečakať výsledky po týždni. Pleť sa obnovuje každých približne 21 dní a preto si treba dať na čas aspoň 3 mesiace pre viditeľnú zmenu. Čo sa týka starostlivosti o pleť je dobré zvoliť si celkovú radu od jednej značky, pretože ich produkty vzájomne fungujú a viažu na seba zložením.

Veľa ľudí s týmto problém siaha po kozmetických sadách proti akné. Odporúčala by som ich skôr na silné akné, ktoré sa tvorí celoplošne na tvári a sú z neho vriedky. Tieto produkty totiž bývajú dosť agresívne a zdravej pleti, ktorá má sem-tam vyrážku skôr môžu uškodiť ako pomôcť. Skúšala som kedysi známu americkú značku Proactiv. Tá sada ma tak zničila, že som mala nenormálne zosušenú pleť, výrazné vrásky a vyrážky sa ma stále držali. Do toho prišla Mary Kay, kde som vyskúšala okrem produktov na mastnú pleť, všetko. Doslova. Bola som zúfalá, frustrovaná, všetky marykayky mali krásnu pleť a ja som stále chodila s pupáčikmi. Vyskúšala som teda aj sadu proti akné, ktorá bola menej agresívna, no stále dosť vysušujúca a hádajte čo? Vôbec mi nepomohla.


Čo by som však z Mary Kay odporučila vyskúšať, je Regeneračné C sérum. Je to taká mesačná - dvoj mesačná kúra plná antioxidantov. Používam túto radu doteraz, vždy po zime a po lete, kedy sú vonkajšie vplyvy ku koži drastické. Na veľké výražky mi síce nepomohla, ale zbavila ma akoby takej krupice na čele - veľa maličkých pupáčikov.

Pomaly prechádzam k lekárenskej kozmetike a ďalší zázrak, ktorý mi dosť pomohol, bolo sírové mydlo. Používala som ho asi rok a tiež sa mi veľa vecí na pleti zlepšilo no nie úplne. Vďaka jeho typyckej vôni a mojou averziou voči tuhým mydlám to vôbec nepatrilo medzi príjemnú starostlivosť o pleť. Paradoxne, mnoho ľudí toto mydlo vysušuje, no mne nevadilo. Cenovo sa pohybuje tak okolo 3Eur, takže ak vyskúšate a nesadne, nie je to taká škoda peňazí ako vyhodiť desiatky eur za kozmetické rady  na akné.

Mojím posledným objavom roka je Jarischova voda a to vďaka videu od vyššie spomínanej kozmetičky či youtuberky Beauty by Katty. Niekoľko lekární som obehala, než som ju zohnala. Používa sa ako tonikum, čiže po odlíčení a vyčistení pleti vodou a čistítkom. Dala by som ho na rovnaké miesto ako uhorkové od Mario Badescu, ktoré mi vydržalo asi pol roka a bolo super.  Jarischovka neštípe, nesťahuje, neobsahuje alkohol, je to v podstate roztok glycerínu a kyseliny boritej. Má dezinfekčné účinky a je dobrá aj na ekzém (napríklad aj v lete v slabinách, kde sa potíme).
 

Dostávam sa k záležitosti, ktorá ako prvá a zatiaľ jediná zabrala. Rozhodla som sa navštíviť dermatologičku, ktorá mi predpísala tieto lieky: Zineryt je vodička, ktorou sa potierajú postihnuté miesta a používa sa ráno, Duac Gel je mastička tiež priamo na vyrážku a aplikuje sa večer. Zineryt je liečivo, ktoré prechádza do hĺbky do žliaz, kde zastavuje produkciu vyrážok. Najprv som ich používala každý deň a keďže sa mi pleť okamžite zlepšila, na odporúčanie dermatologičky mi teraz stačí každý druhý deň. Ani jeden produkt ma nevysušuje či má nejaké nepriaznivé vedľajšie účinky. Ako som písala na začiatku odstavca, konečne sa mi podarilo  nájsť niečo, čo mi sedí a čo zabralo :) Nechápem, prečo som s návštevou odborníka toľko otáľala. 

2. HORMÓNY
Ak ste vyskúšali všetko z kozmetického sveta, je možné, že vaše vyrážky sú sprevádzané nejakým hormonálnym výkyvom. Tu už sa dostávam do oblasti, kde je obtiažne hľadať príčinu a následne liečbu. Niektorým dievčatám pomohla antikoncepcia. Mne spravila opak a počas jej užívania som pribrala a mala pleť ešte v horšom stave (podľa mňa sa môj organizmus búril voči takej chémii).

Z vlastnej skúsenosti ešte prikladám vyskúšať čaje a bylinky na vyrovnanie hormonálnej hladiny. Na diskusných fórach mi odporučili Ajurvedskú kávu konkrétne Shatawari. Je bezkofeinová, horkastá a dá sa piť s mliekom. V pohári zanecháva "sos" ako turecká káva. Neviem, či mi pomohla s akné, keďže som ju začala pijávať počas brania Zinerytu a Duac gélu, no chválim tento zázračný nápoj za odstránenie bolestí v prvých dňoch menštruácie. Teraz som si kúpila nejaký bylinkový čaj v Tatrách, ktorý by mal mať rovnaké účinky, tak uvidíme :) ak nebudem spokojná, objednávam Shatawari znovu :)

3. VONKAJŠIE A VNÚTORNÉ VPLYVY
Do tejto kategórie zapadajú známe "kaleráby" z mnohých článkov - stres, pohyb v nečistom prostredí, strava.. Povedala by som asi, že ak žijete v zasmogovanom či prašnom meste, bez makeupu by som von ani neliezla (ak teda trpíte na akné), pretože všetok ten bordel sa vám usádza na pleti. Makeup tak tvorí akúsi bariéru, ktorá to všetko zachytí a neusádza sa to do pokožky. S výskytom občasných vyrážok môže byť spojená alergia na niektorú potravinu, i keď som čítala mnoho článkov, ktoré vlastne nepotvrdili alergické reakcie tohto typu napríklad na čokoládu či mlieko. Ak však máte podozrenie na tento prípad, lepšie by bolo navštíviť odborníka na výživu.


Žiaľ nemám nejaké lepšie aktuálne fotky bez makeupu, tak iba to, čo som našla, posledná je taká, ktorú používam v rámci polaroidov v modelingu, čiže tam mám len BB krém, trochu zvýraznené obočie a špirálu, no myslím, že je vidieť rozdiel aj tak :)


Fotky bez úprav - prvé dve som prezentovala vyretušované (nájdete na FB tu), z 2016 aj keď sa to nemusí zdať, nie je na fotkách žiaden zásah :)


Je niečo čo vám pomohlo v boji s vyrážkami či akné? 
UložiťUložiť
UložiťUložiť

Menovky: , ,